به گزارش راهبرد معاصر، بر اساس گزارش رسانههای انگلیسی، روز شنبه گیتهای الکترونیک مخصوص تایید گذرنامه در تمامی فرودگاههای این کشور در اثر آنچه که «نقص فنی» اعلام شد، از کار افتاده و هرج و مرج و بی نظمی را در کار فرودگاهها همزمان با تعطیلات آخر هفته به وجود آوردند.
به نوشته پایگاه شبکه «بی.بی.سی»، این اختلال سبب شد صف های طولانی در فرودگاههای انگلیس از جمله فرودگاه های مهم «هیترو»، «منچستر» و «گتویک» شکل بگیرد.
یک منبع خبری به شبکه بی.بی.سی گفت، این اختلال گسترده که ابتدا از جمعه شب شروع شد به سبب آنچه که او «مشکل در بخش فن آوری اطلاعات» خواند اتفاق افتاد.
همه فرودگاههای سراسر انگلیس که از این فنآوری استفاده میکنند دچار این اختلال شدند. گیت الکترونیکی تایید گذرنامه باعث تسریع در روند کنترل گذرنامه در فرودگاهها از طریق اجازه دادن به مسافران برای آنکه گذرنامههایشان را به صورت الکترونیکی اسکن کنند، میشود. این سامانه از تکنولوژی شناسایی چهره و گرفتن عکس مسافر برای تایید هویت او استفاده میکند.
به دنبال از کار افتادن این سامانه، مسافرانی که قصد ورود به انگلیس در فرودگاهها را داشتند مجبور به ایستادن در صفهای بررسی و تایید گذرنامهها به صورت دستی شدند.
روزنامه انگلیسی «مترو» نیز نوشت، وقوع نقص فنی عظیم در گیتهای ویژه بررسی الکترونیکی گذرنامهها در کل این کشور باعث شد فرودگاه های این کشور «صحنه هرج و مرج تمام عیار» شوند.
این مشکل مسافران فرودگاهها را مجبور به ایستادن به مدت چند ساعت در صفهای طولانی کرده و باعث خشمگین شدن آنها شد.
یکی از مسافرانی که به فرودگاه هیترو واقع در شهر لندن وارد شده بود در توئیتر نوشت: «بعد از فرود شاهد صحنه هرج و مرج تمام عیار بودم. دو ساعت در یک صف فرعی ایستادم تا تازه به صف اصلی برسم. گیت ها خراب شده بودند.»
مسافر دیگری هم که به فروگاه «گتویک» وارد شده بود وضعیت آنجا را «کاملا مضحک» توصیف کرد.
سخنگوی فرودگاه گتویک گفت، این مشکل از جمعه شب شروع شد اما صفهای شکل گرفته در فرودگاه از صبح شنبه کمتر شدند.
فرودگاه هیترو در بیانیهای که در توئیتر منتشر کرد نوشت: «ما از وقوع یک مشکل سراسری در گیت های الکترونیکی که توسط نیروی مرزبانی مدیریت میشوند مطلعیم. این مساله منحصر به فرودگاه هیترو نبوده و مبادی ورودی دیگر را نیز تحت تاثیر قرار داده است. تیمهای ما با نیروی مرزبانی از نزدیک برای کمک به حل مشکل در سریعترین زمان ممکن همکاری داشته و همکاران بیشتری به خدمت گرفتهایم تا صفها را مدیریت کرده و باعث رفاه مسافران شوند.»
سخنگوی وزارت کشور انگلیس نیز گفت، نیروی مرزبانی این کشور «برنامههای قدرتمند» را برای به خدمت گرفتن افسران به منظور به حداقل رساندن اختلال و زمانهای انتظار به خدمت گرفته است.
انگلیس که از حامیان اصلی اوکراین در جنگ با روسیه و تحریمهای غربی علیه مسکو بوده، در طی مدت بیش از یک سالی که از این جنگ میگذرد، دستخوش مشکلات متعدد داخلی همچون بحران هزینههای معیشتی، اعتصاب های پی در پی کارگران بخشهای مختلف، تورم و افزایش قیمتها و رکود اقتصادی شده است./ فارس